Czwórmiasto – Kolejne Podejście

Komentarze do aktualności. Podziel się informacją, dodaj temat do dyskusji.
Awatar użytkownika
admin
Site Admin
Posty: 15535
Rejestracja: 15-06-2003 23:41

Czwórmiasto – Kolejne Podejście

Post autor: admin » 02-04-2019 20:51

Obrazek

Temat Czwórmiasta, czyli platformy integracji między sąsiednimi miastami – Tarnobrzegiem, Sandomierzem, Stalową Wolą i Niskiem, powraca regularnie co kilka lat. Dotychczas jednak kończyło się na podpisaniu wstępnych dokumentów. Oby tym razem wyglądało to inaczej.

5 kwietnia na Zamku Dzikowskim w Tarnobrzegu zostanie podpisane porozumienie ramowe o nawiązaniu współpracy między gminami Tarnobrzeg (Prezydent Dariusz Bożek), Sandomierz (Burmistrz Marcin Marzec), Stalowa Wola (Prezydent Lucjusz Nadbereżny) i Nisko (Burmistrz Waldemar Ślusarczyk).
W preambule zwrócono uwagę na bliskość geograficzną, potencjał 350 tysięcy mieszkańców i chlubną przeszłość historyczną, przemysłową, gospodarczą i kulturalną.
a. Motywacją do zawiązania porozumienia są:
Strategia Odpowiedzialnego Rozwoju,
b. Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2030,
c. Realizacja koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego, wraz z budową prowadzącej do niego infrastruktury kolejowej i drogowej,
d. Strategia Karpacka,
e. Przystąpienie przez Województwo Podkarpackie do opracowywania Strategii Rozwoju Województwa Podkarpackiego – Podkarpackie 2030

Wśród konkretnych planów na wspólne działania wymieniono m.in. działania ku lokalizacji drogi ekspresowej S74 na trasie Nisko-Tarnobrzeg-Opatów, starania o budowę drugiego mostu na Wiśle w Sandomierzu i ulicy „Lwowskiej Bis”, wpisanie miast w strategiczną sieć komunikacyjną związaną z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego oraz poprawę komunikacji wewnętrznej.

W ciągu miesiąca od zawarcia Porozumienia Miasta mają opracować wstępny plan wspólnych przedsięwzięć na rok 2019, a w ciągu 6 miesięcy Sygnatariusze rozważą celowość powołania wspólnej, zinstytucjonalizowanej reprezentacji w formie np. stowarzyszenia lub związku międzygminnego.

olekko
Posty: 1132
Rejestracja: 25-05-2005 19:13

Re: Czwórmiasto – Kolejne Podejście

Post autor: olekko » 05-04-2019 18:43

http://www.tarnobrzeg.pl/aktualnosci/cz ... ,1877.html

Prezydenta Nadbereżnego nie było, był zastępca. Nie wróży to dobrze.

Awatar użytkownika
cenzor
Posty: 341
Rejestracja: 20-12-2015 00:18

Re: Czwórmiasto – Kolejne Podejście

Post autor: cenzor » 05-04-2019 21:33

dokładnie Lucjusz i tak idzie swoimi ścieżkami i ma wszystko na wyciagnięcie ręki i Sandomierz i TBG nie jest mu potrzebny. A Nisko to już prawie Stalówka

Awatar użytkownika
Pawlos1
Posty: 23
Rejestracja: 04-03-2019 19:08

Re: Czwórmiasto – Kolejne Podejście

Post autor: Pawlos1 » 06-04-2019 11:05

Szczerze mówiąc to już lepiej byłoby skupić się na współpracy z samym Sandomierzem głównie w kwestii infrastruktury np.wspólna obwodnica,dokończenie ścieżki rowerowej (rowerzyści pewnie wiedzą że nagle kończy się na granicy województw) uregulowanie komunikacji między miastami itp.
העיר שלי ובתוכה ...

globoo
Posty: 180
Rejestracja: 08-03-2019 08:45

Re: Czwórmiasto – Kolejne Podejście

Post autor: globoo » 12-07-2019 18:13

Urzeczywistnia się współpraca w ramach Czwórmiasta
Przedstawiciele Urzędów Miast ze Stalowej Woli, Tarnobrzega, Niska i Sandomierza wzięli udział w dwudniowych warsztatach z przygotowania wspólnej strategii samorządów.

Wszystko w ramach podpisanego 5 kwietnia 2019 r. porozumienia o nawiązaniu współpracy między tymi miastami, które ustanowiło tzw. Czwórmiasto.

http://stalowemiasto.pl/artykuly/artyku ... z&id=46829

https://www.stalowka.net/wiadomosci.php?dx=22009

Awatar użytkownika
cenzor
Posty: 341
Rejestracja: 20-12-2015 00:18

Re: Czwórmiasto – Kolejne Podejście

Post autor: cenzor » 12-07-2019 20:00

coś może jednak się wykluje? oby ze strony naszych włodarzy nie zabrakło weny. A wiec panowie alleluja i do przodu.

zbyry
Posty: 309
Rejestracja: 13-06-2019 20:49

Re: Czwórmiasto – Kolejne Podejście

Post autor: zbyry » 13-07-2019 09:07

A gdzie byli prezydenci? Nie przypadkiem w TSSE pod Wrocławiem wtedy? Już taki program był, odbyły się spotkania robocze z fachmanami, no to jeden inteligent zerwał porozumienie. Inne miasta biorące w tym udział Strategię mają, a my jako Tarnobrzeg i region mamy ch...a. Zasadnicze pytanie, zamiast spotkań itp, z czego to chcecie finansować?

Awatar użytkownika
encore
Posty: 793
Rejestracja: 11-12-2018 11:39

Re: Czwórmiasto – Kolejne Podejście

Post autor: encore » 13-07-2019 18:29

Patrząc po zdjęciach to konferencję tę zasilił ( nie ujmując nikomu rangi i zaszczytu pełnionej funkcji) chyba trzeci garnitur urzędniczy. Szkoda, że w artykułach nie ma mowy o tym kto reprezentował tam poszczególne miasta.

Nie wróżyłem dobrze temu przedsięwzięciu na podstawie dotychczasowych doświadczeń. Jak na razie to z informacji dostępnych publicznie wychodzi na to, że to sztuka dla sztuki.
"Nic tak nie odciąga ludzi od prawdy, jak bezmyślne naśladowanie tego, co robią wszyscy. "

iv
Posty: 725
Rejestracja: 23-09-2014 22:51

Re: Czwórmiasto – Kolejne Podejście

Post autor: iv » 14-07-2019 00:39

@encore, mnie także brakowało opisu, kto z jakiego miasta przybył. Z drugiej strony może etap uścisków rąk się skończył i czas na grupy robocze. Można by to ocenić, gdyby było wiadomo kto, z jakiej dziedziny i z jakiego szczebla przybył z poszczególnych miast.

Też nie wierzę w wymierne efekty tych spotkań - no ale zobaczymy. Czekamy na owoce.

Oni_cię_kochają
Posty: 27
Rejestracja: 10-05-2019 09:28

Re: Czwórmiasto – Kolejne Podejście

Post autor: Oni_cię_kochają » 16-07-2019 15:46

Megalomania - to oczywisty i nieomylny przejaw próżności.
W obecnym układzie okolicznych sympatii/antypatii , czwórmiasto widzę w składzie :
ST.W-Nisko-Ulanów-Rudnik ze stolicą , oczywiście w mającym coraz większe zapędy aglomeracyjne - Lucjuszowie.

globoo
Posty: 180
Rejestracja: 08-03-2019 08:45

Re: Czwórmiasto – Kolejne Podejście

Post autor: globoo » 16-07-2019 18:00

Tez jestem zdania ze do tego układu najmniej pasuje Tarnobrzeg.No może w parze z Kolbuszowa,Nowa Dębą i Baranowem.

Oni_cię_kochają
Posty: 27
Rejestracja: 10-05-2019 09:28

Re: Czwórmiasto – Kolejne Podejście

Post autor: Oni_cię_kochają » 17-07-2019 06:38

globoo pisze:
16-07-2019 18:00
Tez jestem zdania ze do tego układu najmniej pasuje Tarnobrzeg.No może w parze z Kolbuszowa,Nowa Dębą i Baranowem.
A jakaż inna ryba mogła się złapać na taką przynętę ?
Mała prowokacja - pełna demaskacja !

olekko
Posty: 1132
Rejestracja: 25-05-2005 19:13

Re: Czwórmiasto – Kolejne Podejście

Post autor: olekko » 01-06-2020 14:17

Czwórmiasto działa? Brzmi to bardzo optymistycznie, choć równie nierealistycznie jak wszystkie szprychy do CPK.

https://tyna.info.pl/w-jednosci-sila-cz ... andomierz/

Awatar użytkownika
admin
Site Admin
Posty: 15535
Rejestracja: 15-06-2003 23:41

Re: Czwórmiasto – Kolejne Podejście

Post autor: admin » 01-06-2020 19:31

Obrazek

Czwórmiasto Zgodnie W Sprawie “Szprychy” M.In. Przez Tarnobrzeg

Przedstawiciele Tarnobrzega, Sandomierza, Stalowej Woli oraz Niska proponują alternatywny przebieg Szprychy nr 6 do CPK. Wskazują, że dotychczas analizowany przebieg wyklucza z projektu CPK Sandomierz i Tarnobrzeg (tradycyjnie obsługujące relację Warszawa – Rzeszów) i nie pozwala na uzyskanie korzyści związanych z przebiegiem Szprychy 6 przez wszystkie cztery miasta, takich jak stworzenie szybkiej kolei aglomeracyjnej. Wskazują przy tym, że te cztery miasta zamieszkuje łącznie ponad 350 tys. mieszkańców (licząc na poziomie powiatów), tj. więcej niż Rzeszów, więc powinny być uwzględnione w planach budowy sieci dowożącej pasażerów do CPK jako istotny generator ruchu, a nie tylko jako w kontekście minimalizacji czasu przejazdu do Rzeszowa.

Przedstawiciele Czwórmiasta skierowali w tej sprawie pismo do Pełnomocnika Rządu ds. CPK Marcina Horały, spółki CPK oraz do podkarpackich i świętokrzyskich samorządowców oraz parlamentarzystów.

Równocześnie, proponowany przez Czwórmiasto przebieg umożliwi uformowanie wewnętrznego kręgosłupa transportowego łączącego wszystkie ośrodki szybkim ruchem regionalnym. Dzięki proponowanym przez Czwórmiasto zmianom podróż z Tarnobrzega do Stalowej Woli skróci się 3-krotnie (z obecnych 32 minut do ok. 10-12 minut), a położone peryferyjnie Sandomierz i Nisko będą „odległe” o ok. 30 minut. Dzięki temu możliwe będzie stworzenie regularnego i szybkiego ruchu aglomeracyjnego (pociągi co ok. 30-60 minut), co zapewni odpowiednie wykorzystanie nowej infrastruktury.

Zaproponowany przez CPK przebieg Szprychy 6 w regionie Czwórmiasta zakłada, że na linii kolejowej 25, na północ od Sandomierza, rozpocznie bieg nowa linia kolejowa, omijająca od północnego wschodu Sandomierz i Tarnobrzeg, i kierująca się w kierunku Zbydniowa, po czym zakłada wykorzystanie istniejącej linii kolejowej 74 w kierunku Stalowej Woli Rozwadowa.

Przebieg proponowany przez Czwórmiasto zakłada, że nowa linia rozpocznie się w rejonie stacji Jakubowice na linii kolejowej 25, po czym będzie biegła do Sandomierza w kierunku południowym nowym śladem (równolegle do drogi krajowej nr 79). W rejonie Sandomierza powstałaby nowa stacja Sandomierz Rynek (obsługująca lewobrzeżną, większą część miasta), co wzmocniłoby rolę kolei w Sandomierzu (obecna stacja położona jest po prawej stronie Wisły, w miejscu mało istotnym z punktu widzenia obsługi mieszkańców). Następnie nowa linia przekraczałaby Wisłę i kierowałaby się w okolice stacji Sobów (Tarnobrzeg), gdzie włączałaby się w linię kolejową 25 (możliwe przekroczenie wspólnym przebiegiem z powstającą trasą S74). Następnie, na południe od stacji Tarnobrzeg, w kierunku wschodnim rozpoczynałaby bieg nowa linia w kierunku Stalowej Woli, która włączałaby się w istniejącą linię kolejową 68 w rejonie ulic: Przemysłowej Bocznej i Emilii Plater, tj. niemal w centrum miasta, minimalizując tym samym stratę czasu wynikającą z przejazdu przez Stalową Wolę Rozwadów. Dodatkowo przedstawiciele Czwórmiasta wskazują, że nowa linia Łętownia – Rzeszów powinna rozpoczynać bieg wcześniej (tj. na północ od proponowanej przez CPK Łętowni), w rejonie stacji Nisko Podwalina.

Dzięki tym modyfikacjom nawet nieznaczne wydłużenie Szprychy nr 6 powinno spowodować, że ewentualne wydłużenie czasu jazdy do CPK będzie miało marginalny charakter (szacowany czas przejazdu CPK-Rzeszów wzrośnie o 5 minut), a równocześnie osiągniętych zostanie szereg korzyści:

włączenie w sieć dowozową do CPK całej formującej się aglomeracji Czwórmiasta zamieszkałej przez ponad 350 tys. mieszkańców,
wzmocnienie wewnętrzne Czwórmiasta poprzez uformowanie silnej wewnętrznej osi transportowej.
Przedstawiciele 4 miast występowali już do CPK na wcześniejszych etapach konsultacji. Należy zauważyć, że inicjatywę poparły solidarnie wszystkie 4 miasta, pomimo tego, że dla części z nich nowy przebieg jest korzystny, ale odbyłoby się to kosztem miast partnerskich. Wszystkie cztery miasta zauważają, że zaproponowany przebieg niweczy szansę na wykorzystanie projektu CPK do budowy wewnętrznej sieci komunikacyjnej nowej aglomeracji, której stworzenie jest szczególnie istotne również dlatego, że Sandomierz, Tarnobrzeg, Stalowa Wola oraz Nisko zostały sklasyfikowane jako „miasta średnie tracące funkcje”, a formowanie aglomeracji jawi się dla nich jako strategiczna szansa na przezwyciężenie strukturalnych problemów.

Obrazek

Komentarze:

Dariusz Bożek, Prezydent Tarnobrzega:


Przedstawiony przez nas projekt CPK daje szanse na zintegrowanie wewnętrzne regionu Czwórmiasta. Chcemy się wspólnie rozwijać, a mieszkańcy wszystkich ośrodków formujących Czwórmiasto powinni mieć zapewniony szybki i komfortowy transport kolejowy: zarówno do Warszawy, CPK i Rzeszowa, jak również wewnętrznie. Dziś czas przejazdu pociągiem pomiędzy Tarnobrzegiem i Stalową Wolą, największymi ośrodkami Czwórmiasta, wynosi ponad 30 minut, co – zestawione z czasem na dojazd z i na stację – powoduje, że oferta kolei jest nieatrakcyjna, a mieszkańcy wybierają samochody. Zwracam również uwagę na aspekt lokalno-historyczny: dotychczas Stalowa Wola i Tarnobrzeg częściej rywalizowały niż współpracowały. Rywalizacja dotyczyła również trasowania pociągów z/do Warszawy. Proponowany przez nas przebieg Szprychy 6 pozwala „nawlec” na trasę wszystkie nasze miasta, co umocni podstawy ścisłej współpracy, a także zapobiegnie wykluczeniu Tarnobrzega i Sandomierza z szybkiej sieci kolejowej. Zadbanie o nasze interesy doskonale wpisuje się w tak mocno dziś promowaną przez rząd politykę, a mówiącą o przeciwdziałaniu wykluczeniu komunikacyjnemu małych i średnich miejscowości. Dla Tarnobrzega to m.in. szansa zaistnienia na turystycznej mapie Polski. Znakomita komunikacja to też przecież argument w rozmowach z inwestorami.

Marcin Marzec, Burmistrz Sandomierza:

Zaproponowany przez CPK przebieg Szprychy 6 wyłącza z projektu CPK miasto Sandomierz, co istotnie ogranicza szanse miasta na tworzenie atrakcyjnej oferty turystycznej. Można się spodziewać, że w przypadku realizacji wariantu CPK, na skutek przebiegu szybkich linii z pominięciem Sandomierza, większość lub wszystkie pociągi w relacji Przemyśl/Rzeszów – Warszawa/CPK będą wykorzystywały nowe, szybkie linie, czyli w efekcie Sandomierz utraci połączenia z Warszawą i centrum kraju. Z kolei proponowany przez nas przebieg nie tylko nie powoduje wykluczenia, ale również poprawia dostępność w ramach Sandomierza (poprzez stworzenie nowej stacji po lewobrzeżnej stronie miasta, tj. bliżej historycznego Rynku) i poprawia mobilność wewnątrz formującego się Czwórmiasta.

Wierzymy, że słowa Pana Ministra Marcina Horały („Jesteśmy otwarci na rozmowy, zmianę wariantów korytarzy nowych linii kolejowych i tras drogowych planowanych w ramach inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego”) stwarzają przestrzeń do rozmowy o optymalnym położeniu tras do CPK w obrębie Sandomierza i całego Czwórmiasta.

Waldemar Ślusarczyk, Burmistrz Niska:

Pomimo, iż wariant zaproponowany przez CPK przebiega przez nasze miasto, to widzimy jednak głęboki sens w przemodelowaniu przebiegu Szprychy tak, by obejmowała również Sandomierz oraz Tarnobrzeg. Chcemy się wspólnie rozwijać i tworzyć spójny ośrodek aglomeracyjny, gdyż w ten sposób będzie nam łatwiej pozyskiwać inwestycje i rozmawiać o projektach rozwojowych z partnerami zewnętrznymi. Szybka oś komunikacji kolejowej stworzy realne spoiwo naszych wspólnot lokalnych i pozwoli na efektywniejsze przemieszczanie się mieszkańców pomiędzy naszymi miastami – zarówno w celach zawodowych, jak również turystycznych, edukacyjnych czy osobistych.

Info/fot: UM

Awatar użytkownika
admin
Site Admin
Posty: 15535
Rejestracja: 15-06-2003 23:41

Re: Czwórmiasto – Kolejne Podejście

Post autor: admin » 01-06-2020 19:38

W końcu słyszymy dobre wieści, w końcu jest wspólne działanie sąsiednich miast, które bardzo przysłużyłoby się regionowi komunikacyjnie.
Przy okazji jest to sięganie po środki centralne, bez naszego udziału.

I jeden tylko problem przychodzi mi do głowy - jeden z dwóch czołowych kandydatów na urząd Prezydenta Rzeczypospolitej zapowiada zatrzymanie projektu budowy CPK i przekopu Mierzei Wiślanej. Oszczędzone środki planuje rozdać na socjal.

TSS
Posty: 31
Rejestracja: 21-05-2020 11:45

Re: Czwórmiasto – Kolejne Podejście

Post autor: TSS » 01-06-2020 19:47

Bańka mydlana - zastanawia mnie tylko jedna rzecz, czemu podana akurat teraz we wszystkich mediach?

Awatar użytkownika
cenzor
Posty: 341
Rejestracja: 20-12-2015 00:18

Re: Czwórmiasto – Kolejne Podejście

Post autor: cenzor » 01-06-2020 19:59

bo czas wyborczych obietnic a obecnemu spada

Awatar użytkownika
admin
Site Admin
Posty: 15535
Rejestracja: 15-06-2003 23:41

Re: Czwórmiasto – Kolejne Podejście

Post autor: admin » 01-06-2020 20:08

I wspólne stanowisko prezydentów/burmistrzów u zbiegu Wisły i Sanu coś w tej kwestii zmieni?

TSS
Posty: 31
Rejestracja: 21-05-2020 11:45

Re: Czwórmiasto – Kolejne Podejście

Post autor: TSS » 01-06-2020 20:29

Propagadna sukcesu, którego nie ma.

Awatar użytkownika
encore
Posty: 793
Rejestracja: 11-12-2018 11:39

Re: Czwórmiasto – Kolejne Podejście

Post autor: encore » 01-06-2020 21:20

Wjadę na ambicję władzom naszego miasta: nie udowodnią swoim zapałem w działaniu, że to się uda!
"Nic tak nie odciąga ludzi od prawdy, jak bezmyślne naśladowanie tego, co robią wszyscy. "

ODPOWIEDZ