Osobiście uważam ze temat Dworca przez Konfederacje (były pan radny wraz z żoną) to typowe bicie piany politycznej i zbijanie kapitału na nieświadomych mieszkańcach miasta którzy z resentymentu mogą uwierzyć w banialuki wypowiadane przez ludzi od Szczęść Boże.
Po krótkim wstępie fakty:
- dworzec własnością PKP - według Pana radnego miasto mogłoby przejąć za symboliczne 1zł ? mamy jakieś pisma, list intencyjny, choćby zwykły mail z PKP że takie przejęcie mogłoby nastąpić . Nie widziałem takich dokumentów.
- dobry artykuł podsumowujący co działo się w kwestii Dworca zrobił Redaktor Piotr Welanyk z Tyna, 29 Październik. Jeśli ktoś nie czytał i nie zna całej historii to wrzucę w następnym wpisie zdjęcie, bo dość mam populizmów które krążą w przestrzeni publicznej.
- wczoraj osobiście dzwoniłem do PKP inwestycje (bo interesuje mnie także status projektów przystankowych na linii 71 i 25). Dworzec Tarnobrzeg to obiekt przy linii 25 kore szlak prowadzi do Skarżyska Kamiennej. Wschodnia Magistrala Kolejowa. Prowadzone są na niej prace projektowe które później podczas inwestycji maja doprowadzić do max prędkości 120 km /h. Otóż, dlaczego to takie ważne? Bo osobiście przy całym szacunku do prac lobbingowych nie wierze (staram się racjonalnie podchodzić do inwestycji prowadzonych w Polsce) ze tzw. Szprycha nr 6 powstanie u Nas wcześniej niż w 2030. Dlaczego? CPK wrzucił mapę z prognozą przepływu pasażerów i już z tej mapy logicznie i racjonalnie można wyczytać które szprychy do CPK będą priorytetem. My powinniśmy zrobić wszystko żeby Wschodnia magistrala Kolejowa została zrobiona (a projektowanie zakłada poprawę wydajności trakcji, budowę obiektów, elektryfikacje, etc.) i liczyć na to ze dojeżdżając do właśnie wyremontowanego dworca w Skarżysku będziemy mogli przesiąść się na pociąg do Warszawy /Krakowa / CPK .
- Wracając do Dworca w Skarżysku kamiennej o którym wspomniałem. Jak ktoś interesuje się głębiej projektami kolejowymi, koleją to wie ze to jeden z większych węzłów kolejowych w Polsce. Miasto de facto rozwijało się dzięki przemysłowi zbrojeniowemu i kolei. Dworzec został wybudowany w roku 1885 i właśnie (listopad 2020) miał zostać oddany do użytku z projektu Polska wschodnia. Koszt 19,5 miliona złotych.
Oczywiście trzeba pamiętać ze Skarżysko to węzeł i dworzec na linii 8, czyli Kraków - Warszawa. w 2018 przez dworzec przewijało się 2500 pasażerów dziennie.
https://www.pkp.pl/pl/serwis-korporacyj ... sandomierz
radio Kielce podaje nawet ze koszt to 30 mln złotych.
https://www.radio.kielce.pl/pl/post-105699
- Nasz dworzec też jest zabytkowy (1887) jest trochę mniejszy niż Skarżysko i posiada mniej peronów (nasz tylko 2, Skarżysko 4) ale remont pod nadzorem konserwatora oscylowałby w przedziale 10-20 mln wraz z infrastruktura parkingową .
- Konfederacji jest najłatwiej powiedzieć ze miasto dworzec powinno przejąć i wyremontować. O źródłach finansowania nie wspominają ani o programach, z których można by uczestniczyć.
- Stacja Rozwadów - Stalowa Wola została wpisana w program Zmieniamy dworce. Koszt 24 mln złotych.
http://zmieniamydworce.pkp.pl/szczegoly ... a-rozwadow
https://www.transport-publiczny.pl/wiad ... 66734.html
Można jedynie zadawać pytania dlaczego do tej pory nie lobbowano , nie wnioskowano o wpisanie Dworca Tarnobrzeg w różne istniejące programy ( Polska Wschodnia , Kolej + , Zmieniamy Dworce ) a retoryka dwóch Panów radnych z których jeden był prezydentem szła w przejmowanie dworca ..
Podsumowując.
Wiadomo jest ze kolej jest transportem, który historycznie rozwinął wiele miast, napędzał przemysł i gospodarki regionów i ma przed sobą przyszłość. Remont i użytkowanie dworca w Tarnobrzegu, oraz zaplecze infrastrukturalne na pewno rozwinęłaby tą cześć miasta a także pozwoliła wielu mieszkańcom dojeżdżać do Rzeszowa / Lublina i dalej w Polskę w komfortowych warunkach, ale żeby tego dokonać trzeba racjonalnego myślenia i szukania opcji finansowania z programów i projektów infrastrukturalnych których jak widać po innych przykładach sporo .
Tak dla Dworca w Tarnobrzegu, nie dla Politykierstwa i populizmu.