Muzyka u Matki Bożej Dzikowskiej – kolejny koncert z cyklu

Tarnobrzescy dominikanie zapraszają na kolejny koncert w ramach cyklu „Muzyka u Matki Bożej Dzikowskiej”. W środę 7 października, w dzień Matki Bożej Różańcowej, uroczystemu nabożeństwu różańcowemu o godz. 17.00, będzie towarzyszyć muzyka czołowego hiszpańskiego kompozytora renesansowego – Tomasa Luisa de Victoria.

„Nabożeństwo to będzie wieńczyć „Triduum różańcowe”, odbywające się od poniedziałku w naszym kościele dominikańskim w Tarnobrzegu” – wyjaśnia o. Grzegorz Doniec OP. – „Mamy nadzieję, że kontemplacyjne pieśni i motety Tomasa Luisa de Victorii, wykonane przez Marię Klich (sopran) z towarzyszeniem lutni renesansowej (Adam Nowakowski), violi da gamba (Mateusz Kowalski) oraz fletu prostego (Grzegorz Doniec OP), pomogą nam w rozważaniu poszczególnych tajemnic różańcowych i przysłużą się pogłębieniu naszej modlitwy przez piękną muzykę doby hiszpańskiego renesansu.”

W czasie wydarzenia będzie można usłyszeć wybitne kompozycje hiszpańskiego kompozytora: motety „Ave Maria”, „O decus Apostolicum”, „Ascendens Christus in altum” i inne pieśni. Dodatkowym walorem koncertu będzie oryginalne wykonanie utworów – zamiast zwyczajowej wersji śpiewu chóralnego a cappella, usłyszymy interpretację dzieł na sopran z towarzyszeniem renesansowych instrumentów.

Maria Klich – sopran, pochodzi z Poznania, gdzie ukończyła Akademię Muzyczną (fortepian). Studia kontynuowała na Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Conservatoire National de Region w Lyonie (śpiew solowy). Swoje umiejętności doskonaliła podczas rocznego stypendium na Uniwersytecie Muzycznym w Bukareszcie oraz na licznych kursach mistrzowskich. Stypendystka CNR de Lyon. Na swoim koncie ma nagranie opery „The telephone or l’amour a trois” G.C. Menottiego dla Rumuńskiej Telewizji Kulturalnej oraz Radio Cultural (Rumunia). Na stałe jest związana z zespołem muzyki dawnej Floripari Muzycy Wawelscy. Jest solistką autorskiego Teatru Muzycznego IWIA. Prowadzi zajęcia z emisji głosu w ramach Podyplomowych Studiów z Monodii Liturgicznej (UPJPII). Uczy emisji głosu oraz kształcenia słuchu w Opactwie Benedyktynów w Tyńcu. Jako pedagog współpracuje również z chórem Gaudete. Koncertowała w Polsce, Francji, Rumunii, Algierii, na Litwie.

Mateusz Kowalski – grę na violi da gamba studiował u Kazimierza Pyzika oraz w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie Marcina Zalewskiego, uzyskując w 2009 roku dyplom z wyróżnieniem. Swoje umiejętności doskonalił w Królewskim Konserwatorium w Hadze, kształcąc się u Philippe’a Pierlot i Rainera Zipperlinga. Uczestniczył w kursach i lekcjach mistrzowskich prowadzonych przez takich muzyków, jak Paolo Pandolfo, Marianne Muller, Petr Wagner, Christine Plubeau, Mark Caudle, a także w projektach orkiestrowych pod kierunkiem Jacques’a Ogga i Manfreda Cordesa. Jest członkiem specjalizującego się w muzyce renesansu zespołu Floripari, którego siedzibą jest Zamek Królewski na Wawelu. Występuje również w kilku innych formacjach muzyki dawnej: Consortium Sedinum (Szczecin), Ars Cantus (Wrocław), Camerata Cracovia, międzynarodowym Ensemble Barocum oraz litewskim Brevis Consort. Współpracuje również z Baletem Dworskim „Cracovia Danza”. Wraz z triem Gambasada zajął pierwsze miejsce na Międzynarodowym Konkursie Zespołów Muzyki Dawnej – Żory 2012. Z czeskim zespołem Ensemble Tourbillon prowadzonym przez Petra Wagnera nagrał dla niemieckiej wytwórni Accent, płytę „Vienna1709”. Od 2013 roku jest asystentem w klasie violi da gamba Akademii Muzycznej w Krakowie.

Info: dominikanie