Strona 1 z 1

Muzyka u Matki Bożej Dzikowskiej

: 26-11-2019 21:10
autor: admin
Obrazek

7 grudnia, w wigilię Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny, w ramach cyklu koncertów „Muzyka u Matki Bożej Dzikowskiej” u dominikanów w Tarnobrzegu zabrzmią kompozycje Antonio Vivaldiego, Gabriela Fauré, Josepha Haydna oraz chorał gregoriański.

O godz. 19.00, po wieczornej mszy św., zostaną odprawione uroczyste nieszpory gregoriańskie ze święta Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny. Liturgii przewodniczył będzie biskup Krzysztof Nitkiewicz. W czasie nieszporów będzie można modlić się, słuchając i kontemplując piękno różnorodnych form muzycznych: chorału gregoriańskiego (hymn maryjny Ave maris stella, psalmy), Magnificatu A. Vivaldiego (barok), Salve Regina J. Haydna (klasycyzm), a wcześniej – w czasie poprzedzającej nieszpory Eucharystii – kompozycji XX-wiecznych: Messe Basse G. Fauré i Ave Maria F. Biebla. Szczególną niespodzianką będą tradycyjne śpiewy korsykańskie, poświęcone tajemnicy Niepokalanego Poczęcia Maryi. Do wykonania tych kompozycji zaproszeni zostali artyści posiadający wieloletnie doświadczenie w wykonywaniu muzyki religijnej: Jolanta Kowalska-Pawlikowska (sopran, Akademia Muzyczna w Krakowie), Chór i orkiestra świętego Michała bazyliki oo. Paulinów „na Skałce” pod dyr. Ewy Kieres oraz bractwo chorałowe „San Clemente”, działające przy klasztorze krakowskich dominikanów.

„Ten piękny i bogaty repertuar ma za zadanie przybliżyć tarnobrzeskim słuchaczom kompozycje maryjne muzyki klasycznej różnych epok, począwszy od średniowiecza aż do współczesności. Właściwie brakuje tylko utworów romantycznych, co spróbujemy nadrobić na następnym koncercie. – komentuje wydarzenie o. Grzegorz Doniec OP – Tym razem, w ramach „Muzyki u Matki Bożej Dzikowskiej” szczególnie zależało nam na przywróceniu funkcji liturgicznej konkretnym kompozycjom, które przecież właśnie na służę liturgii i dla Kościoła zostały stworzone, jak na przykład Magnificat, skomponowany przez Vivaldiego z myślą o wykonywaniu go w czasie nieszporów, a nie w salach koncertowych lub filharmoniach. Chcieliśmy pokazać słuchaczom i wiernym, jak utwory religijne brzmią w ich „naturalnym środowisku”, jak wpisują się w akcję liturgiczną, jak prowadzą w modlitwie Kościoła i pozwalają podziwiać piękno sztuki muzycznej, która swoje korzenie winna mieć w harmonii stworzonego świata i odsyłać słuchacza do piękna Stworzyciela.”

****************************

Od jesieni tego roku w tarnobrzeskim sanktuarium maryjnym Matki Bożej Dzikowskiej dominikanie rozpoczęli nowy projekt religijno-kulturalny, na który składa się cykl koncertów i uroczystych liturgii poświęconych szczególnie osobie Najświętszej Maryi Panny.

„Muzyka u Matki Bożej Dzikowskiej, bo pod takim szyldem odbywają się koncerty i liturgie – mówi pomysłodawca i koordynator wydarzeń, o. Grzegorz Doniec OP – ma na celu przybliżyć naszej tarnobrzeskiej społeczności kompozycje religijne wybitnych twórców różnych epok, począwszy od średniowiecza aż do współczesności. Dlatego w przeciągu nadchodzącego roku usłyszmy chorał gregoriański, który jest „pierwszym śpiewem Kościoła”, ale także i utwory J. Haydna, W.A. Mozarta, E. Griega, A. Vivaldiego i innych wybitnych twórców muzyki. Podejmując to przedsięwzięcie, pragniemy przyczynić się do ożywienia kulturalnego w naszym kościele, jak i pośrednio w całym Tarnobrzegu oraz podjąć próbę uwrażliwienia, szczególnie młodych ludzi, na piękno i sztukę, jakie niesie w sobie muzyka, będąca wyrazem wiary i głębi człowieczeństwa wielu pokoleń. ”

Cykl koncertów „Muzyki u Matki Bożej Dzikowskiej” rozpoczęło uroczyste nabożeństwo różańcowe ku czci Matki Bożej, które miało miejsce 5 października o godz. 19.00 w kościele dominikanów. W czasie modlitwy jej uczestnicy, rozważając tajemnice radosne, mogli wysłuchać pierwszej części cyklu słynnych „Sonat różańcowych” Heinricha Ignaza Bibera, barokowego kompozytora i wirtuoza skrzypiec. Wykonały je Katarzyna Olszewska (skrzypce barokowe) i Anna Huszczo (klawesyn), absolwentki Akademii Krakowskiej w Krakowie.

„To doskonały sposób zastosowania muzyki religijnej doby baroku – komentuje o. Grzegorz Doniec OP – wraz z wiernymi odprawiliśmy różaniec św. na cześć Maryi Panny, przeplatając każdą jego „dziesiątkę” jedną z sonat H.I. Bibera. Kompozytor, tworząc te utwory, inspirował się poszczególnymi tajemnicami różańca, starając się oddać ich treści w za pomocą dźwięków. To muzyka wysoce ilustratywna, tak charakterystyczna w epoce baroku. W poszczególnych sonatach słyszymy szum skrzydeł anioła zwiastującego poczęcie Jezusa Najświętszej Maryi Pannie, widzimy Maryję podróżującą do Elżbiety przy wtórze radosnej piosenki, słyszymy chóry anielskie w dialogach skrzypiec i klawesynu. Ten typ muzyki ma za zadanie pomóc słuchaczowi w modlitwie, prowadzić ku głębszej kontemplacji prawd różańcowych”.

Drugi koncert z cyklu „Muzyka u Matki Bożej Dzikowskiej” miał miejsce 9 listopada po mszy św. wieczornej o godz. 18.00. Jego przewodnim mottem był tekst jednej ze staniąteckich pieśni maryjnych „Zdrowaś od Anioła”. Z chorałowymi utworami autorstwa świętej Hildegardy z Bingen oraz kompozycjami z hiszpańskiego opactwa benedyktynów w Montserrat, a także z kancjonałów sióstr benedyktynek w Staniątkach wystąpił krakowski zespół Flores Rosarum, który od lat specjalizuje się w wykonywaniu muzyki dawnej: średniowiecza, renesansu i baroku. Pieśni były przeplatane improwizacjami instrumentalnymi na dawnych instrumentach – wirginale (Filip Presseisen), lirze korbowej i fletach (o. Grzegorz Doniec OP).

„Wraz z zespołem Flores Rosarum chcieliśmy zabrać mieszkańców Tarnobrzega w muzyczną podróż po dawnych sanktuariach maryjnych, z których pochodzą kompozycje – wyjaśnia o. Grzegorz Doniec OP – Przewodnikiem w tej wędrówce była wybitna postać średniowiecza: Hildegarda z Bingen, benedyktyńska poetka, mistyczka, teolog i kompozytorka. Jej muzyczne kompozycje są mocno inspirowane teologią stworzenia, której była wielką propagatorką. Zachwyt nad pięknem świata i człowieka, refleksja nad harmonią kosmosu i przyrody inspirowały świętą do tworzenia wysublimowanej poezji łacińskiej, pełnej piękna i głębi”.

W repertuarze koncertu znalazły się także średniowieczne pieśni hiszpańskie, które śpiewali pielgrzymi na drodze do Santiago de Compostela (manuskrypt z Montserrat) oraz polska barokowa polifonia, spisana w kancjonałach benedyktyńskiego klasztoru w Staniątkach koło Krakowa.

Zespół wokalny Flores Rosarum powstał z 2006 r. z umiłowania dzieła muzycznego Hildegardy z Bingen. Założycielką zespołu jest s. Susi Ferfoglia – wykładowca Międzyuczelnianego Instytutu Muzyki Kościelnej AM i UP JPII w Krakowie i Archidiecezjalnej Szkoły Muzycznej Im. Ks. Kard. Franciszka Macharskiego w Krakowie, gdzie prowadzi klasę organów, oraz zajęcia z historii i praktyki chorału gregoriańskiego, jak również wykłady z zakresu pedagogiki kultury oraz historii kultury i cywilizacji. Zespół skupia śpiewaczki profesjonalnie zajmujące się muzyką dawną oraz historycznymi praktykami wykonawczymi: Katarzyna Wiwer, Adrianna Bujak, Maria Klich, Katarzyna Śmiałkowska i Anita Pyrek. Niedawno ukazała się ich płyta chorałowa „Ad caelestem Jerusalem perducando”.

Koncerty odbywają się pod patronatem J.E. ks. bpa Krzysztofa Nitkiewicza oraz przy życzliwym wsparciu sponsorów, wśród których są m.in. Tarnobrzeskie Wodociągi Sp. z o.o., Felix Metals, Hotel i Restauracja „Kameleon”, Firma budowlana „Skobud”.
* * *

Re: Muzyka u Matki Bożej Dzikowskiej

: 02-12-2019 20:16
autor: admin
Mamy oficjalny plakat:

Obrazek

Re: Muzyka u Matki Bożej Dzikowskiej

: 08-12-2019 18:59
autor: admin
Koncert bardzo udany, dawno nie słyszałem w Tarnobrzegu czegoś równie pięknego.

Tarnobrzescy dominikanie stają się bardzo żywą instytucją kulturalną. To kultura ambitna, na bardzo dobrym poziomie wykonawczym, ale jednocześnie nieprzypadkowa, czyli wszystko pozostaje modlitwą, a nie tylko odsłuchanym koncertem.


Re: Muzyka u Matki Bożej Dzikowskiej

: 23-01-2020 22:32
autor: admin
Obrazek

W sobotę 1 lutego, w wigilię Ofiarowania Pańskiego, w ramach cyklu koncertów „Muzyka u Matki Bożej Dzikowskiej” u dominikanów w Tarnobrzegu o godz. 19.00 zostanie wykonany Akatyst ku czci Bogurodzicy.
Akatyst to uroczysty hymn maryjny, popularny w maryjnych nabożeństwach Kościoła prawosławnego, przypominający w pewnych aspektach Godzinki czy Różaniec, odprawiane w Kościele rzymsko-katolickim.

Już od wczesnego chrześcijaństwa kult Matki Bożej żywo wyrażał się nie tylko w liturgicznych świętach, ale także w komponowaniu pieśni i poezji opiewających cnoty Najświętszej Dziewicy. Jednym z najpiękniejszych zabytków tej twórczości jest Akatyst ku czci Bogurodzicy. Słowo „akathistos” oznacza po grecku nabożeństwo, składające się z pieśni pochwalnych ku czci Chrystusa, Najświętszej Maryi Panny i świętych, śpiewane przez chór liturgiczny na stojąco. W tej postawie wyraża się gotowość do zaświadczenia o cnotach Matki Bożej i chęć oddania czci jej osobie.

akatyst
Treść tego uroczystego hymnu koncentruje się wokół tematu osoby Maryi w relacji do tajemnicy Słowa Wcielonego – Jezusa Chrystusa i Jego Kościoła. Dlatego też Maryja przedstawiania jest w poetyckim tekście Akatystu zarówno jako pokorna służebnica Boża, jak i Matka i Orędowniczka Kościoła, napełniona od początku swego życia Duchem Świętym. Pierwsza połowa hymnu dotyczy tajemnic narodzenia Chrystusa oraz zdarzeń z nim związanych z perspektywy Najświętszej Dziewicy. Druga połowa zaś ma za przedmiot nadprzyrodzone skutki przyjścia Zbawiciela na ziemię i podkreślenie roli, jaką w nich odegrała Boża Rodzicielka. Akatyst składa się z 24 zwrotek zaczynających się od kolejnych liter alfabetu greckiego. Każda strofa zaczyna się od zapowiedzi konkretnego wydarzenia lub tematu, który kieruje naszą myśl ku wnętrzu tajemnicy. Pozdrowienia i wezwania litanijne każdego wersetu, rozpoczynają się od słowa „chaire” („witaj”, „bądź pozdrowiona”, „raduj się”).

Około VIII wieku akatyst został przeniesiony także na Zachód, stając się inspiracją pobożności maryjnej średniowiecza. Został następnie przetłumaczony na wiele języków, w tym na język polski. Na podstawie śpiewanej od co najmniej tysiąca lat tej samej formy powstawały i nadal powstają nowe akatysty ku czci Maryi Dziewicy i innych świętych. Taki też nowy akatyst ku czci Bogurodzicy, ułożył współcześnie ks. Józef Roman Maj, a prawosławny kantor bizantyjski – Marcin Abijski – stworzył do niego muzykę, posługując się tradycyjnymi, starożytnymi formułami melodycznymi greckiej muzyki liturgicznej oraz wykorzystując całe bogactwo greckiej sztuki śpiewu jednogłosowego. Śpiewacy korzystają z greckiego systemu ośmiu skal, podziału oktawy na 72 części oraz zachowanej tradycyjnie rytmiki hymnicznej wraz z ozdobnikami.

Marcin Abijski – doktor nauk teologicznych, z wyróżnieniem ukończył studia na wydziale Muzyki Bizantyńskiej Ateńskiego Konserwatorium Narodowego oraz na wydziale Teologii Społecznej Narodowego Uniwersytetu Ateńskiego, jest absolwentem Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie oraz Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Muzykę bizantyjską zgłębiał pod okiem Georgiosa Chatzichronoglou – Archonta Hymnodosa Wielkiego Kościoła (Patriarchatu Konstantynopola) oraz ateńskiego protopsalty Konstantinosa Papachristodoulou. Jako muzykolog, dyrygent i śpiewak zajmuje się badaniem koneksji między muzyką bizantyjską, a staroruską monodią, szczególnie w aspekcie praktyki liturgicznej. Propagując tradycyjną, oryginalną muzykę bizantyjską w Polsce i za granicą, prowadzi liczne warsztaty i wykłady oraz uczestniczy w konferencjach naukowych dotyczących dawnych form muzyki liturgicznej. Jako ekspert zapraszany jest regularnie na św. Górę Athos, gdzie prowadzi zajęcia ze śpiewu bizantyjskiego dla hagioryckich mnichów. Jest autorem muzyki grecko-bizantyńskiej do polskiego „Akatystu do Przenajświętszej Bogarodzicy”. W roku 2016 skomponował muzykę bizantyńską do polskiego przekładu kondakionu św. Romana Melodosa „O nawróconej”, łącząc tym samym muzykę grecko-bizantyńską z językiem polskim.

Schola Cantorum Minorum Chosoviensis – istnieje od 1996 roku. Głównym obszarem zainteresowania i aktywności artystycznej zespołu jest śpiew chorału gregoriańskiego. Ponadto zespół wykonuje repertuar wczesnej polifonii wokalnej oraz pieśni tradycyjne. Kierownikiem muzycznym zespołu jest Sławomir Witkowski, absolwent Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach oraz Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, kantor parafii św. Jadwigi Śląskiej w Chorzowie. Podstawowym celem, jaki stawia sobie schola, jest śpiew podczas liturgii. Prezentując swój repertuar podczas koncertów, śpiewacy dokładają starań, aby wykonywany program ściśle był związany z aktualnym momentem roku liturgicznego. Śpiewane przez scholę utwory opracowane są najczęściej na podstawie własnych badań nad średniowiecznymi rękopisami.

Koncert odbędzie się dzięki finansowemu i merytorycznemu wsparciu sponsorów: Prezydenta Miasta Tarnobrzeg, Zakładów Chemicznych „Siarkopol” sp. z o.o. i Tarnobrzeskiego Domu Kultury.

Info: o.Grzegorz

Od admina:
Co tu dużo mówić, od dziesiątków lat zawsze bardzo lubiłem Akatyst w dominikańskim wykonaniu, a brzmiało to mniej więcej tak:



Ale 1 lutego możemy się spodziewać zupełnie innego wykonania, trudniejszego - bardziej wschodniego, klimatycznego, pierwotnego.



Ciężko będzie się przestawić. O ile w tym pierwszym można było łatwo uczestniczyć, bo melodia prosta, powtarzalna, chwytliwa - o tyle w wersji Marcina Abijskiego to już bardziej do słuchania, medytacji, wnikania.

A propos tekstu Akatystu, zawsze intrygował mnie tekst "witaj korabiu" (to do Matki Bożej), a bawił wers "lecz pominęli Heroda - głupca, co śpiewać nie umiał: Alleluja" :)